2015. december 30.

Kozáksapka / hólabda

Gyermekkori íz-emléket idéz ez a sütemény bennem is és Mazsiban is. Kereszttesóinknál, Juditéknál gyakran ettünk kozáksapkát, nagymamájuk profikat megszégyenítő módon készítette. Nagyon szerettük Klári nénit is -  aki szerencsére még köztünk van, reméljük még jó pár évig így is lesz! - és a sütit is. Szerintem mi ketten ettük meg a java részét amikor Juditéknál vendégeskedtünk. :)


Sokan hólabdának ismerik, nálunk, családon belül megmarad kozáksapkának a formája miatt. Évek óta gondolkodom, hogy meg kellene sütni, de túl macerásnak tartottam elkészíteni. Szerencsére idén volt rá elég időm - karácsony előtt 5 napot is itthon lehettem már szabadságon - és így két olyan süti is elkészült, amit régóta halogattam: a kozáksapka és a méteres kalács.

Az alábbi képen családunk karácsonyi sütikínálatának egy részét láthatjátok. Jó néhánynak a receptje megtalálható már oldalunkon. Például a püspökkenyér, a zabpelyhes keksz, a kókusztekercs, a vaníliás karika ismerős lehet olvasóink számára.

Most a kozáksapka receptje következik, hamarosan pedig a méteres kalácsról olvashattok majd.


Hozzávalók a tésztához (kb. 45 db süteményhez):
- 8 tojás
- 8 evőkanál meleg víz
- 40 dkg cukor
- 25 dkg liszt
- 1 csomag sütőpor
- 2 evőkanál kakaópor (én nem kakaós tésztát készítettem, így kakaópor helyett is lisztet tettem bele)

A porcukrot, a meleg vizet és a tojások sárgáját habosra keverjük. Hozzáadjuk a sütőporral (és kakaóval) elkevert lisztet. A tojások fehérjét kemény habbá verjük és végül óvatosan ezt is beleforgatjuk a masszába.

Egy magasabb falú gáztepsit kibélelünk sütőpapírral, belesimítjuk a tésztát és 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk a tepsit. Kb. 25 percig sütjük a piskótát, tűpróbával ellenőrizzük, hogy elkészült-e.

Még melegen kiborítjuk a tepsiből, lehúzzuk róla a sütőpapírt és hagyjuk kihűlni.


Hozzávalók a krémhez:
- 0,5 liter tej
- 5 evőkanál liszt
- 25 dkg vaj
- 20 dkg porcukor
+ díszítéshez kókuszreszelék, csoki

A tejet a liszttel felfőzzük, sűrű, puding állagúnak kell lennie. Kihűtjük, majd hozzákeverjük vajjal kihabosított porcukrot.

A piskótából kb. 5 cm-es pogácsaszaggatóval korongokat szúrunk ki. Kettévágjuk, megkenjük a krémmel, összeragasztjuk, majd az oldalát is bevonjuk vele és meghempergetjük kókuszreszelékben. A teteje ne legyen krémes-kókuszos!

Egy másik módszer szerint, a piskótalapot kettévágjuk, korongokat szúrunk ki belőle és kettőt-kettőt összeragasztunk, az oldalát kívülről megkenjük krémmel és végül megforgatjuk a kókuszreszelékben.

Én az első variáció szerint csináltam. Amikor ezzel végeztem, másfél tábla étcsokit gőz felett felolvasztottam és bevontam vele a kozáksapkák tetejét. Végül hideg helyre tettem, 1 éjszakát pihentettem mielőtt megkóstoltuk volna.


Kicsit macerás - nekem 3 óra kellett hozzá az elejétől a végéig - de megéri hozzákezdeni! Nagyon kiadós sütemény. Néhány darab még most is van belőle és semmi baja. Hideg helyen sokáig eláll.  



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése