2015. szeptember 7.

Képviselőfánk ribizlis áfonyaöntettel

Anyu névnapját ünnepeltük múlt hétvégén, amire mindössze 1-2 napom volt készülni, vagyis ötletelni, alapanyagot beszerezni és megsütni. Lakásfelújításban vagyunk éppen, és ez eléggé leköti a figyelmemet és szabadidőmet. De nem akadályozhatott meg abban, hogy valami különlegeset találjak ki az én drága anyukámnak.


Valahol láttam egyszer egy képviselőfánk-halomból álló tortának a fotóját és már akkor eldöntöttem, hogy egyszer megcsinálom. Vagy valami hasonlót. :) Most jött el az idő! Tudtam, hogy anyu szereti a képviselőfánkot, én pedig egy új receptet szerettem volna kipróbálni.

Itt a blogon találkozhattatok már többféle képviselőfánkkal is. Eperkrémes vagy meggyes töltelékkel ellátott éppen úgy szerepel nálunk, mint snidlinges-sajtkrémes, spenótos, aszalt paradicsomos-bazsalikomos és karácsonyi sajtos fánk.

Ez most egy sokadik változat lesz, aminek a receptje minimálisan tér el az eddigiektől, mégis úgy érzem, hogy ez sikerült eddig a legjobban. Köszönet érte Lajos Marinak, akinek az alapreceptjét használtam fel ehhez a névnapi sütihez.


Hozzávalók a fánkokhoz:
- 4 tojás
- 1 dl víz
- 6 dkg vaj
- 10 dkg liszt
- 1 csipet só
- 1 kávéskanál cukor

A vizet felforraljuk a sóval, cukorral és vajjal. Hozzáadjuk a lisztet és gyorsan csomómentesre keverjük. Folyamatos keverés mellett addig pirítjuk, amíg a massza el nem válik az edény falától és az edény alján vékony fehér réteg képződik.

Lehúzzuk a tűzről és belekeverünk 1 tojást. Majdnem teljesen kihűtjük. Ezután robotgéppel egyesével alaposan beledolgozzuk a maradék 3 tojást. Sütőpapírral bélelt tepsibe habzsák segítségével tetszőleges méretű egyforma halmokat nyomunk - hagyjunk köztük helyet, hiszen jól meg fognak nőni - majd 200 fokra előmelegített sütőbe toljuk. A sütő aljára tegyünk egy vízzel töltött edényt, hiszen a sütinek gőzre van szüksége a növekedéshez.

Kb. 25-30 perc alatt aranybarnára sütjük a fánkokat. Ne nyissuk ki közben a sütő ajtaját, mert összeesnek! Amint megsültek a fánkok, még forrón, egy recés kés segítségével vágjuk le a kalapjukat, hogy a gőz azonnal távozhasson belőlük. Ha a gőz bentreked, a fánkjaink visszapuhulnak, összeesnek.


Egy nagyon egyszerű és gyors krémet készítettem a Dr. Oetker segítségével. A Házi krémes krémpor már többször is bevált és mivel nem szeretem a tojásos főzött krémeket, nem is gondolkodtam másban.

Hozzávalók a töltelékhez:
- 1 tasak Dr. Oetker Házi krémes krémpor
- 8 dl tej
- 3 dl habtejszín
- 2 evőkanál porcukor
- 1 tasak Dr. Oetker Expressz zselatin fix (ha szükséges)

A Házi krémes krémport a tasakon található utasítás szerint 3 perc alatt kikeverjük hideg tejjel. A tejszínt a cukorral együtt kemény habbá verjük. Amennyiben nem azonnal tálaljuk, vagy utaztatjuk a süteményt, ahogy én is tettem, érdemes egy tasak Expressz zselatin fixet is belekeverni, így biztos hogy nem folyik el a tejszínhabunk.


A kihűlt fánkokat tetszőleges arányban, egy habzsák segítségével megtöltjük a vaníliás krémmel majd a tejszínhabbal. Ráhelyezzük a levágott fánktetőket, majd megszórhatjuk porcukorral.

Nálunk annyira nem rajong senki a porcukros süteményekért, ezért én inkább egy savanykás gyümölcsöntetet találtam ki az édes krémek ellensúlyozására.


Hozzávalók a gyümölcsöntethez:
- 15 dkg áfonya
- 10 dkg ribizli
- 2 evőkanál Méhes-Mézes Feketeribizli szörp
- 1 kávéskanál rum / rumaroma
- néhány csipet nádcukor

Azért használtam Méhes-Mézes Feketeribizli szörpöt az öntet elkészítéséhez, mert az volt éppen otthon. Biztos vagyok benne, hogy Kék áfonya vagy Piros ribiszke szörppel ízesítve is nagyon finom lesz a végeredmény. A Méhes-Mézes teljes szörpkínálatát ezen a linken találjátok.

Az áfonyát és a ribizlit megmossuk, az utóbbit leszemeljük a száráról. Egy kisebb edénybe öntjük, majd hozzáadjuk a nádcukrot és lefedve, kis lángon elkezdjük főzni. Amikor már egy kevés levet eresztett, beleöntjük a rumot / rumaromát, majd a szörpöt is.

Fedő nélkül főzzük tovább kb. 10 percig.


A tányérra szedett képviselőfánkok alá-köré locsolunk a gyümölcsöntetből. Nagyon jól passzol egymáshoz a vaníliaíz és a ribizli-áfonya páros. 

A sütim sikerén felbuzdulva elkészítettem a képviselőfánk tortát is. Előrelátóan a fánkokból is és a krémből-tejszínhabból is dupla adagot csináltam, így nem volt nagy ördöngősség összeállítani a második adagból a tortát. De erről majd a következő bejegyzésben írok.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése