2015. augusztus 17.

Paradicsomlé és püré

Tomi barátunk apukája nagyon szuper zöldségeskertet hozott össze budapesti házuk udvarán. Mivel Pista bácsi ért is hozzá, szereti is rendezni és lelkiismeretesen foglalkozik is vele, ezért az eredmény nem marad el: minden évben rengeteg zöldséget, főleg paradicsomot szüretelnek le. Ilyenkor mi is kapunk mindig kóstolót, ám az idei év minden várakozást felülmúlt. Annyi paradicsom termett, hogy nem győzik leszedni, befőzni és természetesen enni.


Pénteken Tomi hozzánk is eljuttatott egy vödörnyit a befőzésre váróból és kaptunk külön egy szatyornyit az apróbb, evésre szánt paradicsomból is. Valójában csak a méretük különbözik, mert mindkét fajta nagyon finom, édes, húsos paradicsom.


Hiába volt másnap is még kánikula, nekiálltam befőzni - körülbelül másfél kiló kivételével - a vödörben érkezett paradicsomokat. Méghozzá úgy, ahogy én szoktam. Tudom, hogy legtöbben átpasszírozzák a paradicsomot, hogy ne kerüljön bele sem a héja, sem a magja. Én azonban csak a héjától szoktam megszabadítani őket. A paradicsomlevet és pürét általában tésztaszószokhoz használom fel, így nem zavar a magja.

Egy nagy fazekat háromnegyedig töltök vízzel, majd felforralom. Egy kisebb tálcányi megmosott paradicsomot beleeresztek a vízbe és körülbelül 2-3 percig főzöm benne, amíg a héja elkezd berepedni, ahogyan a képen is látszik.


Ekkor leszűröm, lecsepegtetem a paradicsomot, kiszedem a tálcára és már teszem is a vízbe a következő adagot. Ezt egészen addig ismétlem, amíg el nem fogy a paradicsom.

Amikor a lecsepegtetett adag kissé meghűlt, nagyon egyszerűen, kézzel elkezdem meghámozni. Pillanatok alatt el lehet távolítani a héját. Kivágom a zöld szárvéget is belőle és a szép piros gyümölcsöket a nagy, lekvárfőző edényembe teszem. Így folytatom a teljes mennyiség feldolgozását.


Lefedve, közepes lángon főzni kezdem, körülbelül egy órán keresztül. Ekkorra már bő levet ereszt, megpuhul a paradicsom is, némelyik szét is esik. Botmixerrel simára pürésítem az egészet.

Ezután fedő nélkül főzöm tovább a paradicsomlevet, hogy kissé sűrűsödjön, egészen addig amíg el nem fővi a habot a tetejéről. Időnként átkeverem. Ez körülbelül további egy órát vesz igénybe.


Az előre kimosott, megszárított üvegeket egy vízzel félig töltött lábasba helyezem, felmelegítem alatta a vizet. Merőkanál és tölcsér segítségével beletöltöm a forró paradicsomot, úgy hogy nem keverem fel. Így az első üvegekbe hígabb lé kerül, míg az utolsókba már egészen sűrű, püré állagú.
Az étel fajtájától függően döntöm el, hogy melyiket szeretném felhasználni hozzá.


Az üvegeket celofánnal és fémkupakkal lezárom, 5 percre fejreállítom, majd újságpapírba csomagolom és mehetnek is a dunsztba. Néhány napig ott hagyom őket kihűlni, ezután pedig a kamrapolcon várakoznak majd további sorsukra.


Nincs is finomabb, mint a házi paradicsomlé! Én még inni is szeretem, csak úgy, mindenféle ízesítés nélkül.



1 megjegyzés: