2015. február 9.

Tarkedli / cseh fánk

Teljesen véletlenül időzítettem farsangi időszakra a tarkedli sütést. Hónapok óta tervezgetem, végül hét végén úgy adódott, hogy a Jókai bableves mellé valamilyen egyszerű édességet akartam készíteni. És akkor eszembe jutott, hogy milyen régen mondogatom, hogy úgy ennék egy kis tarkedlit! Nem is vártam tovább, szombat délután bekevertem, este megsütöttem.

Sokan nem ezen a néven ismerik ezt az igazán finom palacsinta-fánk házasítást, hanem talkedliként, cseh fánkként vagy kőttes fánkként. Nálunk otthon mindig tarkedli volt a neve, gyerekkoromban Nani viszonylag gyakran sütött jó nagy adagot belőle. Aztán hosszú évekre elfelejtődött. Szerintem a mai napig nem jutott volna eszembe, ha valaki nem posztol egy fotót róla a Facebook-on néhány hónappal ezelőtt.


Én inkább kelt mini palacsintaként gondolok rá mint fánkként. Mi mindig serpenyőben sütöttük, méghozzá olyanban, amelyben 3 mélyedés van kialakítva. Tükörtojás készítésére is megfelelő és tarkedli sütésére is. De lehet kapni kifejezetten tarkedlisütő edényt, amelyben félgömb alakú mélyedések vannak, sőt kapható kifejezetten tarkedlisütő gép is.

A jó öreg és klasszikus Horváth Ilona-féle receptet használtam.

Hozzávalók:
- 50 dkg liszt
- 5 dl tej
- 2 dkg élesztő
- 2 tojás
- 10 dkg cukor
- csipetnyi só
+ a sütéshez olaj


A lisztet egy tálba tettem, szobahőmérsékleten hagytam egy kicsit melegedni. Közepében kialakítottam egy kis mélyedést. Ebbe beleöntöttem 2 dl langyos tejet, egy kevés cukrot és az elmorzsolt élesztőt. Meleg helyen kissé megfuttattam.

A tojásokat kettéválasztottam, a fehérjét visszatettem a hűtőbe, a sárgáját pedig hozzáadtam az élesztős liszthez a maradék cukorral, csipetnyi sóval és a 3 dl meglangyosított tejjel együtt. Robotgéppel alaposan elkevertem.

A tálat letakartam és egy órán keresztül meleg helyen kelesztettem. Ezután kemény habbá vertem a tojásfehérjét és belekevertem a kelt tésztába. További 10 percig pihentettem.

Végül a tarkedlisütőt kiolajoztam és kanálnyi adagokat helyeztem a tésztából a mélyedésekbe. Mindkét oldalukat pirosra sütöttem.

Frissen a legfinomabb, fahéjas cukorral megszórva, lekvárral meglocsolva.


Egy kiadós leves után tökéletes második fogás! Vagy reggelire, vacsorára, desszertként... Szóval bármikor fogyasztható, mindig nagyon jól esik. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése