2015. január 24.

Vörösboros szarvasgerinc

Ritkán posztolunk olyan étel receptjét, ami költséges hozzávalókból készül - persze előfordult már néhányszor -, igyekszünk odafigyelni, hogy magunknak és olvasóinknak a hétköznapokban is elérhetőek legyenek az alapanyagok. Természetesen az, hogy kinek mi a drága és olcsó, viszonylagos.

Nekünk például a szarvasgerincből készült karácsonyi főétel nem tartozott az olcsó ételek kategóriájába. Leginkább azért, mert nagy adagot csináltam, hogy elég legyen a családnak és a minket meglátogató barátainknak is. Ennek ellenére azt kell, hogy mondjam, minden fillérje megérte!


Nem tartozunk a nagy vadhús fogyasztók közé, konyhámban szerintem még nem is fordult meg szarvas-, őz- vagy vaddisznóhús. Életemben először vágtam bele egy ilyen projektbe és izgultam, hogy a majdnem 2,5 kg, nem olcsó szarvasgerincet nehogy elrontsam.

Még novemberben Imi vetette fel, hogy mi lenne, ha karácsonyra szarvast sütnék. Talált is egy receptet, szintén szarvasgerincből készült az az étel is, de valahogy nem tetszett a hozzávalók alapján. Eleinte húzódoztam, fogalmam sem volt róla, hogy ízlene-e a családnak, meg persze nekem. Mondtam is Iminek, hogy szarvas, na az biztos hogy nem lesz! Aztán mégis lett, mert izgatta a fantáziámat.

Az Ízletes Receptek oldalon leltem rá erre a receptre, átolvasás után Iminek is szimpatikus volt, így ez alapján sütöttem meg a szarvasgerincet.

Nagyon tetszett a rövid leírás - ez számomra mindig azt jelenti, hogy egyszerűen elkészíthető - na és persze az, hogy sütés előtt több napig a páclében kell érlelni a húst, így garantálva hogy omlós és ízletes lesz a végeredmény.

Megmutatnám, hogy pácoláskor a nagy kacsasütő tálban így helyezkedett el az összesen 54 cm-es, kettévágott szarvasgerinc:


Azt pedig, hogy 1 órányi sütés után mekkorára ment össze, az alábbi képen láthatjátok. De ne szaladjunk annyira előre, jöjjön a recept! Én kisebb adaghoz adom meg a hozzávalókat, nem mindenki szeretne kb. 10 adagot sütni.

Hozzávalók:
- 1,5 kg szarvasgerinc
- 2 evőkanál olaj
- vörösbor
- 1 teáskanál koriandermag
- kb. 20 szem borókabogyó
- só
- őrölt bors
- füstölt szalonna
- 2 sárgarépa
- 2 fehérrépa
- 1 kisebb zellergumó
- 1 nagy fej vöröshagyma
- 1 evőkanál barnacukor
- 3 dl csontlé / húsleves
- 1,5 dl tejföl
- 1 csapott evőkanál
- 1 evőkanál mustár


A szarvasgerinc minden oldalát sóztam, borsoztam és egy mély tálba fektettem. Ez nálam kacsasütő fém edény volt, ebben szándékoztam megsütni a pácolás utáni 4. napon. Az olajat elkevertem a vörösborral és ráöntöttem a húsra, a páclé majdnem ellepte a szarvast. Mellészórtam a kissé összetört borókabogyót és koriandermagot is, majd lefedtem a tálat és hűtőbe helyeztem.

A negyedik napon előmelegítettem a sütőt 250 fokra. Közben a hús tetejét keresztben bevagdostam és füstölt szalonna szeletekkel tűzdeltem meg. Ismét lefedtem az edényt és a 250 fokos sütőben fél órán keresztül sütöttem. Majd mérsékeltem a hőfokot 200 fokra és további fél órán át hagytam sülni.


A fél óra leteltével kiemeltem a tálat a sütőből és a hús köré szórtam a megtisztított és felszeletelt hagymát, sárgarépát, fehérrépát, zellert. Lefedve további 1 órán át sütöttem.

Közben a barnacukrot egy serpenyőben megpirítottam majd felöntöttem a húslevessel. Az 1 óra leteltével meglocsoltam vele a húst - ami ekkor már tökéletesen puha volt -  és még negyed órára visszatoltam a sütőbe.

Végül a szarvasgerincet kiemeltem egy tálra.


Elkészítettem a mártást.

A zöldségeket leszűrtem és turmixgépbe tettem, vigyázva hogy ne kerüljön közé borókabogyó és koriandermag. A tejfölben elkevertem a lisztet és a mustárt és hozzáöntöttem a zöldségekhez, valamint 1-2 merőkanálnyit a vörösboros léből is, amiben a hús sült. Összeturmixoltam. Ha túl sűrű, lazíthatjuk még további vörösboros lével.


Egyáltalán nem olyan bonyolult, mint amilyen hosszan leírtam. Én kicsit részletesebben fejtettem ki a receptet mint ahogyan az Ízletes Receptek oldalon található, de ez senkit ne ijesszen meg.

Nagyon-nagyon finom lett! Frissen is, másnap is, egy hét múlva is jóízűen ettük. Rétestésztában sült hagymás-szalonnás krumplit és édesburgonyából készült hercegnőburgonyát készítettem mellé köretnek, ezeket külön bejegyzésekben olvashatjátok majd.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése