2014. november 11.

Stollen, avagy drezdai kalács

Ősz van. Amikor nincs nyár, nekem már el is kezd motoszkálni a fejemben a karácsony. Na jó, már néha nyáron is... Vagy egy sütemény, vagy egy jó dal, vagy a fenyőillat, vagy egyéb vonatkozásában. Ősszel már határozottan várom a karácsonyt, de még visszafogottan. Advent első hetétől viszont vissza sem fogom magam, jöhet a díszítés, a zene reggeltől estig. Sokak szerint nem teljesen vagyok komplett. Sebaj, nem vagyok egyedül. :) És jókat mosolygok, hogy a közeli ismerőseimnek már mindenféle karácsonyi dologról én jutok eszébe. :) 


Tegnap a sütemény kategóriában jelentkezett a karácsony iránti vágyam. Mivel képtelenség az ünnepekre minden finomságot megsütni, majd mindet megenni is, ezért tegnap készítettem el egy már egyszer kipróbált remek recept alapján a stollent. Szerintem a kinézeténél csak az íze lett jobb. :D

Gyúrás közben :)
Egy 20 szeletes kalácshoz az alábbiak szükségesek:
20 dkg mazsola
3 ek. rum (aroma)
50 dkg liszt
5 dkg élesztő
10 dkg porcukor
2,5 dl langyos tej
1 tojás
1 cs. vaníliás cukor
1-1 citrom és narancs reszelt héja
1 mk. őrölt fahéj
20 dkg margarin
10-10 dkg oranzsát és citronát
5 dkg hámozott mandula (őrlemény is jó)
A kenéshez:
7 dkg margarin
A szóráshoz.
porcukor


A mazsolát megmossuk, lecsepegtetjük, és beáztatjuk a rumba. A lisztet tálba szitáljuk, közepébe mélyedést nyomunk, beleszórjuk az élesztőt, 1 tk. cukorral 1 dl langyos tejjel leöntjük, letakarjuk és 15 percig pihentetjük.
A maradék tejet elkeverjük a tojással, a porcukorral, a vaníliás cukorral, a citrom és a narancs héjával, a fahéjjal és egy csipet sóval. Felolvasztjuk a margarint, a masszához adjuk, és az egészet 2-3 részletben összedolgozzuk a liszttel. Alaposan kidagasztjuk, letakarjuk, és meleg helyen a kétszeresére kelesztjük.


Az oranzsátot, a citronátot, a mandulát apróra vágjuk. A tésztát átgyúrjuk, és a mazsolával együtt beledolgozzuk a vágott finomságokat. A tésztából egy kb. 25 cm hossz rudat formázunk. Hosszában kettéhajtjuk, sütőpapírral bélelt tepsibe fektetjük, letakarjuk és 15 percig kelesztjük. A sütőt 240 fokra előmelegítjük, betesszük a kalácsot, ezután visszakapcsolunk 180 fokra és 20-30 percig sütjük (a recept 60 percet ír, de nekem 25 perc alatt kész lett).
Kivesszük, forrón megkenjük az olvasztott margarinnal és vastagon megszórjuk porcukorral. Három óra múlva fogyasztható. Vékonyan szeleteljük.


Ha le akarom írni az ízét, állagát, akkor szerintem a tésztája átmenet a püspökkenyér és a kuglóf között. Az íze? Az íze az fantasztikus. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése