2014. július 5.

Eperhabos máktorta

Szülinapot ünnepeltünk múlt hét végén, méghozzá egyszerre kettőt is! Anyukám 60 éves lett, apukám pedig 65. Erre a jeles napra egy igazán szép és finom tortát szerettem volna összehozni, mégpedig olyant amit még soha nem csináltam. Valami egyedit, különlegeset. Azt sem bántam, ha olyan, aminek az elkészítése sok időt vesz igénybe, hiszen a szüleim igazán megérdemlik, hogy ezen a kerek, valamint 5-össel végződő évfordulón a tőlem telhető legszebb tortát süssem meg nekik.

A megoldást Csincsilla, kedves exblogszerzőtársam szolgáltatta egy néhány héttel ezelőtt posztolt receptjével. Itt is szeretném megköszönni neki az ötletet és azt, hogy olyan gyönyörű képet töltött fel a tortáról a bejegyzésben, hogy azonnal beleszerettem. Mármint a tortába. :)


Csincsilla 24 cm-es tortaformához adta meg a hozzávalókat, nekem viszont csak 26 és 28 cm átmérőjű formáim vannak. Gyorsan döntöttem: a 28 cm-est használtam a sütéshez és szinte minden alapanyag másfélszeresét vettem. Nem mindennek, hiszen az 1 tojásból nem tudtam 1,5-öt csinálni. :)

A torta három rétegből áll: egy mákos tortalapból, egy joghurtos mákkrémből és egy tejszínes-joghurtos eperhabból. Időrendi sorrendben haladva írom a teendőket, tehát először a tortalapot kell megsütni.


Hozzávalók a mákos tortalaphoz (egy 28 cm átmérőjű tortaformához):
- 1 nagy tojás
- 1,5 dl darált mák
- 1,5 dl liszt
- 0,75 dl cukor
- 1,5 dl joghurt
- 1,5 kávéskanál sütőpor
- 1 csipet só
- 2 evőkanál olaj

Ez a fázis volt a legegyszerűbb, ugyanis itt mindent bele kell tenni egy tálba és jól összekeverni. Én robotgéppel végeztem ezt a feladatot, Csincsilla fakanállal.

A sütőt előmelegítettem 180 fokra és amíg melegedett, a kapcsos tortaformát kibéleltem sütőpapírral  és beleöntöttem a mákos masszát. Kb. 20-25 percig sütöttem, tűpróbával ellenőriztem, hogy készen van-e.

Amint megsült, ráborítottam a tortalapot arra a tálra, amelyen tálalni szándékoztam, lehúztam róla a sütőpapírt és hagytam kihűlni.

A tortaforma oldalát elmostam és összezárt állapotban visszahelyeztem a tészta köré.


A mákkrém következett.

Hozzávalók a mákkrémhez:
- 20 dkg darált mák
- 15 dkg porcukor
- 7 dkg fehér csokoládé
- 0,75 dl hideg víz
- 0,75 dl forró víz
- 3 evőkanál joghurt
- 30 g zselatin
+ az összeállításhoz 1 kis üveg eperlekvár

A zselatint beleszórtam egy kislábasba és összekevertem a hideg vízzel. Rövid ideig állni hagytam.

Egy tálban összevegyítettem a mákot a porcukorral. A fehér csokit aprítógépben felaprítottam és ezt is belekanalaztam a tálba. Ráöntöttem a forró vizet, majd a joghurtot és jól kikevertem. A zselatint a gáztűzhelyen felmelegítettem és ezt is hozzáöntöttem. Alaposan összedolgoztam.

A kihűlt tortalapot megkentem a lekvárral és rásimítottam a mákos krémet. Hűtőbe tettem, hogy megdermedjen.


Amíg hűlt a torta, addig elkészítettem az utolsó réteget, a tejszínes-joghurtos eperhabot.

Hozzávalók az eperhabhoz:
- 1 kg eper
- 3,5 dl tejszín
- 3 dl joghurt (én epreset használtam, de natúr is jó)
- 2 + 3 evőkanál porcukor
- 0,75 dl hideg víz
- 30 g zselatin

A zselatint az előzőekhez hasonlóan kislábasba szórtam, elkevertem a vízzel és állni hagytam.

Az epret megmostam, megtisztítottam és összeturmixoltam. Amikor már pépes volt, hozzáadtam a joghurtot és a 3 evőkanál porcukrot és ezzel is összeturmixoltam. Nekem elég volt bele 3 evőkanálnyi cukor, mert nagyon édes epret sikerült venni.

Ráadásul még a tejszínbe is tettem 2 evőkanálnyi porcukrot, így vertem kemény habbá. A zselatint felmelegítettem, és hőkiegyenlítéssel hozzádolgoztam a joghurtos eperhez. Kis ideig hűtőbe helyeztem és amikor már kezdett megkötni, óvatosan beleforgattam a tejszínhabot is.

Ekkorra már megkötött annyira a mákkrém is a tortán, hogy rá tudtam önteni az epres krémet. Nekem is maradt ki egy desszertespohárnyi belőle, ahogyan Csincsillának.

Kicsit izgultam, hogy szépen megdermedjen az eperhab is, nehogy lecsorogjon a torta oldalán, vagy híg maradjon a közepe.

Néhány órára hűtőbe helyeztem és szorítottam, hogy megkössön. A desszertespohárban hagyott adagot is mellétettem és ez nagyon jó ötletnek tűnt. Amikor abban teljesen megszilárdult a hab, akkor úgy gondoltam, hogy a tortán is olyan állapotban lehet.


Most már csak a díszítés volt hátra. Néhány nagyobb szem epret félbevágtam, ezzel raktam ki a torta szélét. Tejszínhabrózsákat nyomtam a körön belülre és cukorvirágokat szórtam a torta közepére.

Így várta a tortám a másnapot a hűtőben, amikor egy kis családi grillparti keretében megünnepeltük és felköszöntöttük anyut és aput.

Bár az én tortám rétegei nem lettek olyan szép egyenletesek mint Csincsilláé, az összhatás ennek ellenére egészen jól sikerült. Hála Istennek teljesen megdermedt az eperhab is. A tortaformát egészen a tálalásig rajtahagytam, csak akkor vettem le róla, amikor már meggyújtottuk a gyertyákat. 

Nagyon finom volt!


A fenti képen a tortaszeletelésen kívül még valami más is látszódik az alsó-középső részen. Egy másik nagyon jól sikerült és ugyancsak először készített édesség: tiramisu. Ez Mazsiék büszkesége, ők készítették titokban, de mindenki teljes megelégedésére. Remélem, hamarosan olvashatunk róla. :)

MÉG EGYSZER ISTEN ÉLTESSE ANYUKÁMAT ÉS APUKÁMAT MÉG NAGYON SOKÁIG, JÓ EGÉSZSÉGBEN, BOLDOGSÁGBAN!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése