2014. január 16.

Almás-boros kacsasült

Sajnos én nem szeretem a kacsát, de tavaly október környékén elhatároztam, hogy akármi is történik, azt fogok sütni karácsonyra. Anyukám már régóta mondogatta, hogy "nem lenne rossz egyszer karácsonyra egy jó kis kacsasült", így hát szerettem volna teljesíteni kívánságát.

A döntésem akkor lett végleges, amikor rábukkantam erre a receptre. A leírás alapján egyszerűnek tűnt az elkészítése, ráadásul szeretem a lassan készülő sült húsokat, mivel közben egy csomó más dolgot is el lehet végezni. Karácsonykor, amikor úgyis ezer más teendő is van, mindig jól jön egy kis felszabaduló idő.



A kacsa valahogy mindig kimaradt az étkezéseinkből, magunknak soha nem csinálunk, gyerekkoromból sincs túl sok emlékem róla. Így hát ez most igazán különleges karácsonyi menünek számított.

Egyetlen baj volt vele, mégpedig az, hogy december 25-én este álltam neki megsütni, akkor lett ugyanis egy kis szabadidőm. Mindenképpen előre akartam dolgozni, hogy ne 26-án reggel álljak neki, mert ki tudja, hogy időben elkészül-e ebédre... És akármennyire is szerettem volna betartani az eredeti recept szerint leírt elkészítési módot, sütési hőfokot, egy idő után elvesztettem a türelmemet, nem bírtam kivárni, hogy megsüljön és feljebb tekertem a hőfokot. Így már nem adhattam neki azt a nevet, amit a recept írója adott, mégpedig, hogy "lassan sült kacsacombok". Hozzá kell tennem, én nem 6 combot terveztem megsütni, hanem összesen 3 kg kacsát: mellet és combot vegyesen.


Hogy miért ilyen sokat? Nos, a válasz nagyon egyszerű: én mindig december 24-25-én csinálok egy hadseregnek való adagot mindenből, mert utána nemcsak a családdal ülünk le karácsonykor az ebédlőasztal mellé, hanem egészen szilveszterig jönnek-mennek a barátok nálunk (vagy éppen mi megyünk hozzájuk) és akkor én már nem állok a tűzhely mellett. Maradékokat eszünk, közösen, jóízűen. :) Általában január 2-3-án szoktam először főzni karácsonytól számítva.

Most a kacsasült mellé készült még töltött káposzta és sörben sült malaccomb is. Ez utóbbi azért volt hasznos, mert a legvégét egy szilveszteri salátába aprítottam bele, így hússaláta is szerepelt a december 31-i menüben. Szeretem a maradékokat is felhasználni, még ha ez egy teljesen új ételt is eredményez.


És akkor most számoljunk egy picit: megcsináltam a töltött káposztát, a malacsültet 2,5 kg húsból és 3 kg kacsát sütöttem. Plusz a hozzávalók, köretek. Mindennel együtt nagyon durván számítva 14000 Ft-ot költöttem erre a 3 féle ételre, amit egészen január elejéig ettünk. A káposztából még fagyasztottam is le. Legalább 28-30 adagnak felelt meg a fenti mennyiség, ez adagonként maximum 500 Ft-ot jelent.

Jó, bevallom, a kacsára nem akartam sokat költeni. Vehettem volna gyönyörű mellfilét, grill kacsacombot a piacon, de picit féltem, hogy mi van, ha nem sikerül az étel... Így inkább megvettem a Lidl-ben kapható kacsatál elnevezésű dobozkát, ami 1 kg csontos kacsacombot és mellet tartalmaz vegyesen. 1222 Ft volt egy doboz, ebből vettem hármat.


Természetesen ez az étel kisebb adagból is elkészíthető és egészen biztosan ugyanolyan finom lesz. Így én most minden hozzávaló mennyiségét harmadolom, 1 kg húsrara számítva adom meg.

Hozzávalók:
- 1 kg kacsacomb és/vagy kacsamell
- 2 dl vörösbor
- 2 dl almalé
- 3 db alma
- 6 közepes krumpli
- 2 közepes fej hagyma
- 7 gerezd fokhagyma
- kakukkfű
- rozmaring
- zsálya
- oregano
- só
- bors

A fűszerek (kakukkfű, rozmaring, zsálya, oregano) lehetnek frissek vagy szárítottak, lényeg, hogy vágjuk apróra és készítsünk belőlük egy keveréket. Tegyük félre.


A combok és mellek bőrét átlósan bevagdostam és egy nagyobb teflonserpenyőben minden darabot elősütöttem. Először a bőrös felüket pirítottam néhány percig, majd megfordítottam és jöhetett a másik oldal.  Egy nagy kacsasütő tálba és egy fedeles tepsibe emeltem át a húsokat.

Mindkét oldalukat sóztam-borsoztam és beszórtam a félretett zöldfűszer keverékkel. A hagymákat felszeleteltem, a fokhagymagerezdeket karikára vágtam. Ezeket a kacsák mellé-közé szórtam. Aláöntöttem a bor és az almalé egy részét, majd lefedtem mindkét sütőedényt és betoltam a 150 fokra előmelegített sütőbe.

Körülbelül 2 és fél órán keresztül nem nyúltam hozzá, hagytam szépen lassan sülni. Közben megpucoltam a krumplit és hosszúkásra vágtam. Az almát a héjával együtt szeleteltem fel, csak a csumáját távolítottam el. 2 és fél óra elteltével kivettem a tepsit és a kacsasütő edényt a sütőből és a húsok köré szórtam az almát és a krumplit. Ráöntöttem a maradék almalevet és bort, megsóztam az egészet, lefedtem és visszatoltam a sütőbe.

Mivel ekkor már majdnem este 10 óra volt, úgy döntöttem, hogy lassan sült kacsa ide vagy oda, gyorsítok a folyamaton: 190 fokosra melegítettem a sütőt. 1 órát sütöttem még, ekkorra minden tökéletesen megpuhult. Majd levettem a fedőket és grill fokozaton 10 perc alatt pirosra-ropogósra sütöttem a bőrét.


Köretként - persze a malacsülthöz is - a következőket készítettem: párolt lilakáposzta, knédli és szalonnás pirított tészta. Svédasztalos rendszerben tálaltam, mindenki azt szedett amit akart. Vagy akár mindent. :)

Akárki evett belőle, megdicsérte az ízét és a puhaságát is. Nagyon örülök, hogy elsőre sikerült olyan kacsasültet készítenem, amit terveztem! Köszönet érte a Dívány - Alapkonyha rovatának.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése