2013. szeptember 2.

Szederlekvár

Évekkel ezelőtt Berni barátnőm finom brownie-val várt minket, és a szokásoktól eltérően nem vaníliafagyival, hanem anyukája saját készítésű szederlekvárjával kínálta. Azonnal beleszerettem ebbe a párosításba, úgyhogy azóta ha brownie-t sütök, akkor szederlekvár kerül mellé. Néhányan először furcsállták, hogy nem vaníliafagyi, de aztán rájöttek, hogy így sokkal jobb. A fagyit meghagyom az amerikai almás pite mellé.


Néhány hete nagyon jó áron jutottunk hozzá két kiló szederhez. Gyönyörű, érett, nagy szemű volt. Megörültem, mert szederlekvárt akartam készíteni, hiszen már csak 1 üvegnyi maradt a tavaly befőzött adagból.  Egy keddi napon hozta anyukám és én azon nyomban neki is álltam, hogy átválogassam. A két kilóból mindössze egy pici tálnyit találtam, ami kissé meg volt nyomódva, azt félretettem, hogy megegyük.

A lekvár elkészítésében nincs semmi ördöngősség, ugyanúgy csinálom mint az összes többit: válogatás után, jó alaposan megmosom, aztán pikk-pakk megfőzöm. Némelyiket befőzőcukorral, némelyiket pedig minimális cukorral. A szederlekvárt most éppen befőzőcukorral készítettem.


Hozzávalók 6 kis üveg lekvárhoz:
- kb. 1,8 kg szeder
- 1 doboz (50 dkg) Koronás Befőzőcukor 3:1

A gyümölcsök felét a lekvárfőző edényembe szórtam, botmixerrel pürésítettem. Hozzákevertem a befőzőcukrot és alacsony lángon elkezdtem főzni. 2-3 perc után a maradék, egészben hagyott szedret is beletettem. Gyakori keverés mellett felforraltam és még további 8 percig hagytam rotyogni. Ezután tovább pürésítettem de csak néhány fordulatnyit indítottam be a botmixeremet, hiszen szeretjük, ha gyümölcsdarabokat is tartalmaz a lekvár. 2 percig kevergettem még, végül a kimosott, kifertőtlenített üvegekbe töltöttem.

A szokásos procedúra: üveg lezárása, fejreállítása 5 percre, majd újságpapírba csavarása után mehetett a dunsztba 3 napra.


A napidoktor.hu-n a következő információkat olvashatjuk a szederről:

"Nem is gondolnánk mi mindenre bír jótékony hatással ez a kis bogyó, pedig igazán kijár a tisztelet neki! Amellett, hogy védekezőképességünket erősíti, rostjai révén elősegíti az emésztést, és antioxidáns vegyülete mérsékli a szabadgyökök káros hatását, így csökkenti a rákbetegség kockázatát. A szeder termése ezenkívül csökkenti a vércukorszintet, salaktalanít, és még torokfájás kezelésére is alkalmas. Kiemelkedő mennyiségben tartalmaz C- és A-vitamint, különféle nyomelemeket, kalciumot, káliumot, vasat, mangánt és foszfort."

Szóval az apró bogyókban hatalmas orvosság található.


A fenti mennyiségből ez a hat üvegnyi lekvár lett. Nem sok, de a többi lekvárommal kiegészítve talán elég lesz jövő augusztusig. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése