2013. január 14.

Püspökkenyér

Nani őzgerincnek hívta, én püspökkenyérnek. A lényeg ugyanaz: finom és tartós süti, amit egy kis csokibevonattal még jobban fel lehet dobni. Persze csak ha valaki olyan Gombóc Artúr mint én. Mert nekem nem elég ám a beledarabolt és belesütött csoki, a tetejére is kell! Nani is így csinálta anno, csak ő nem tortabevonót tördelt fel és olvasztott rá, hanem keserű kakaóból, cukorból és vajból készített bevonatot. A mai napig emlékszem, hogy milyen szép fényes volt, és arra is, hogy ahogy a kezembe fogtam egy szeletet, mindig ragacsos lettem a csokitól. Hű de finom volt!

Évekkel ezelőtt próbálkoztam először a püspökkenyér előállításával. Sajnos nem volt meg Nani régi receptje, ezért a neten keresgéltem. Rendre olyanba futottam bele, amit nem tudtam normálisan elkészíteni. Vagy nyers maradt a közepe, vagy nagyon száraz, fűrészpor ízű volt a tésztája, vagy egy csomóban lesüllyedt az aljára a gyümölcs és a csoki.

De aztán sikerült egy tökéleteset kifognom és azóta nem is merek másikat kipróbálni, annyira bejött ez a recept.

Hozzávalók:
- 6 tojás
- 25 dkg cukor
- 25 dkg liszt
- 1 csomag sütőpor
- őrölt fahéj
- őrölt szegfűszeg
- ízesítésnek: csoki, dió, mogyoró, mandula, aszalt gyümölcsök, kandírozott gyümölcsök, birsalmasajt, mazsola, cukrozott narancs- vagy citromhéj, stb.

Én legutóbb aszalt szilvát és áfonyát, mazsolát, étcsokit, diót választottam ízesítésnek. Ezeket felaprítottam és egy tálban 2 kanálnyi liszttel megszórtam és összekevertem. Ez azért kell, hogy ne süllyedjenek le majd a tészta aljára.

Tökéletesen hasznosíthatók egyébként a maradék csokinyulak, csokimikulások is. :)


A tojások fehérjét egy csipetnyi sóval kemény habbá vertem, a sárgáját a cukorral kikeverem. Hozzáadtam a lisztet, sütőport, őrölt fahéjat és szegfűszeget,  valamint a cukrozott, reszelt narancs- és citromhéjat, majd a liszttel elkevert diót, mazsolát, csokidarabokat és aszalt gyümölcsöket  Végül óvatosan beleforgattam a tojásfehérje habot.

Kivajaztam, - liszteztem 2 őzgerincsütő formát és elosztottam a masszát. 160 fokra előmelegített sütőbe toltam mindkettőt és kb. 1 órán keresztül sütöttem. Tűpróbával ellenőriztem, hogy megsült-e.
(Ha esetleg  nagyon pirulna közben a teteje, letakarom alufóliával és úgy sütöm tovább.)

Ezután kiborítottam a formából és még melegen megkentem felolvasztott tortabevonó csokival. Nagyon-nagyon finom és tényleg sokáig, 2 hétig is eláll, ha hűvös helyen tároljuk. És ha nem esszük meg azonnal. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése