2013. január 21.

Mézes sült oldalas

Különleges ízű húsétel az oldalas kedvelőinek.

Néhány évvel ezelőtt sikeresen kikísérleteztem a pácot és azóta nem is változtattam rajta semmit. Úgy kezdődött, hogy az Anno Tavernában, Balatonszárszón ettünk egy finom sült oldalast. Annyira ízlett, hogy elhatároztam, én is megpróbálok valami hasonlót előállítani. Azelőtt nem nagyon fogyott nálunk az oldalas, de így, mézzel megsütve egészen különleges íze lett. Persze nem ugyanolyan mint az Annoban, de szerencsére nagy sikert aratott nálunk és barátaink körében.

Azóta már sokszor megsütöttem, legalább két karácsonyon is szerepelt a menüsorban. Meg persze év közben is előfordul nálunk, hiszen nyáron is éppen annyira jól esik egy kis könnyű bulgurral mint télen, nehezebb körettel.


Az elkészítés első lépése: beszerezni egy szép darab, friss, jó húsos oldalast. Ehhez nem kell más, mint egy megbízható hentes, ami szerencsére nekünk van. Róla majd a későbbiek során olvashattok, hiszen szeretném bemutatni nektek egy külön bejegyzésben. Annyit fogom még emlegetni, hogy muszáj megismernetek, tudni, hogy kiről beszélek.

Anyukám hetente jár a piacra, és útbaejti a hentesét is. Így nincs nehéz dolgom ami a húst illeti. A sütés előtti napon feldarabolom, úgy, hogy egy-egy darabban 2-3 csont legyen. Elkészítem a pácot.

Hozzávalók:
- olívaolaj
- vöröshagyma nagyon apróra vágva
- méz
- sűrített paradicsom
- őrölt bors
- Worchester szósz
- fehérborecet
- grill fűszersó

Ezeket a hozzávalókat beleöntöttem egy tálba és jó alaposan összekevertem. Ne sajnáljuk a pác mennyiségét, hiszen a lényeg, hogy bőven jusson minden húsra.
Viszonylag sűrű pácot kell kapnunk és minden összetevőt érezzünk benne. Édes, sós, pikáns, így tudom jellemezni az ízét.


Általában két kiló oldalast készítek egyszerre és az már ki van mérve, pont a mély gáztepsimbe fér bele, ha egymás mellé fektetem a feldarabolt húsokat. Mindegyik darabot alulról-felülről vastagon bevonom a páccal és ha marad még belőle, akkor ráöntöm az oldalasok tetejére. Lefóliázom a tepsit és minimum 1 éjszakát hideg helyen pihentetem.

A sütés napján 250 fokra előmelegítem a sütőt, öntök egy kis vizet a hús alá és lefedett tepsiben kb. 1 órán keresztül sütöm. Akkor megfordítom az oldalast, meglocsolgatom a szafttal és ha kell, pótolom alatta a vizet. Újra lefedem és újabb 1 óra sütés következik. A második óra végére már vajpuha szokott lenni, szinte kiesnek belőle a csontok. A csontos felére fordítom a húsokat és grill fokozatra kapcsolom a sütőt, 180 fokra mérsékelem a hőfokot. Körülbelül 10 perc alatt, lefedetlen tepsiben pirosra sütöm a tetejüket.

Nagyon kell vigyázni, nehogy megégjen a méz miatt!

Ahogy elkészül, egy jénai tálba kiszedem az oldalast és ráöntöm a szaftot. Forrón kínálom, de természetesen hidegen is nagyon finom!


Nem nagyon szokott maradni belőle, nagy népszerűségnek örvend mindig. Fűszeres tepsis sült burgonyával tálalom, ez majd a következő bejegyzés témája lesz.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése