2012. október 8.

Töki pompos

A töki pompost úgy is hívhatnánk, hogy "vicces nevű, nagyon finom étel". Tulajdonképpen ez az, amit vásárokban kemencés lángosként vehettek meg, vagy esetleg langallóként hirdetik. Hogy miért is töki pompos lett a neve, arról az interneten különböző oldalak különböző dolgokat írnak, de nagy valószínűséggel azért "töki", mert egy Tök városában élő család védette le a kenyérlángos receptjét, illetve nevét.

Nem nagyon merültem bele a kutakodásba, mert valójában nem szeretnék egyik állítás mellett sem állást fogalni - ami a származását illeti - annál is inkább mert töki pompos receptből is ezerféle kering a neten. Az biztos, hogy én mindig egyféleképpen készítem, és mindig nagy sikert aratok vele. Igaz, hogy nincs kemencém, de a sütőben is gyorsan elkészül és éppolyan finom lesz.


Múltkor, amikor Juditékat meghívtuk ebédre ezt sütöttem a madártejberizs mellé, mert gondoltam, egy kis sós is jól jön az édesség mellé. Természetesen Imi tésztája volt aznap a fő szenzáció, hamarosan annak is jön a receptje. A töki pompost csak egy kis nasinak gondoltam.

Anditól tanultam a receptet, ő volt a Közös konyha(kert)-es blogéletemben az egyik blogszerzőtársam és mindig olyan finomakat főzött. Rengeteg mindent átvettem tőle, a töki pomposért különösen hálás vagyok neki.

Hozzávalók:
- 50 dkg liszt
- 2,5 dkg élesztő
- 2 db közepes burgonya héjában megfőzve
- 1 teáskanál só
- 2 dl langyos víz

+ feltétnek:
- tejföl
- szalonna
- hagyma
- sajt
- esetleg fokhagyma

Ez az adag nálunk egy nagy gáztepsiben fér el.


A krumplit előfordul, hogy nem héjában főzöm meg, hanem megpucolom, felkockázom és úgy teszem fel sós vízben.
Egy jó mély edényben elkeverem a liszttel a sót, hozzáadom a forrón áttört krumplit majd a langyos vízzel elkevert élesztőt. A robotgépem dagasztókarjával alaposan átdolgozom, és ezután mehet meleg helyre kelni.

Jó 1 órás pihentetés után sütőpapírból levágok egy akkora darabot, ami beleillik a gáztepsimbe és azon pontosan akkorára kinyújtom a tésztát. Beleemelem a tepsibe és 250 fokra előmelegített sütőbe tolom.

A szalonnát és a hagymát felkockázom - mindenki ízlés szerinti mennyiséget használjon - a sajtot lereszelem.
A 10 perc alatt elősütött tésztát vastagon megkenem tejföllel, megszórom a szalonnával és hagymával, beborítom sajttal. Ne spóroljunk a feltéttel, mert ettől lesz igazán finom.

Visszatolom a sütőbe és még 15-20 percig sütöm, amíg a sajt szépen rápirul, a hagyma kissé megfonnyad és a szalonna kiengedi a zsírját. Isteni már az illata is!


Ennyi az egész. Forrón és hidegen is imádom. Nekem nem szokott olyan egyenletes, lapos lenni a tésztája mint a vásárokban kapható kemencés lángosé. Itt-ott megnő, felpúposodik, de ez senkit nem szokott zavarni. Mindenhogy fogy. :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése